در طلاق توافقي در تهران زوجين در چه مواردي توافق مي كنند؟
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

در طلاق توافقي در تهران زوجين در چه مواردي توافق مي كنند؟
همانطور كه گفته شد در طلاق توافقي زن و شوهر بايد بدون دخالت دادگاه در مورد مسائل مالي و غير مالي طلاق توافق كنند.

توافقات زوجين در طلاق توافقي عبارتند از:

1- ميزان و نحوه پرداخت مهريه توسط زوجين

2- نحوه پرداخت نفقه زوجه

3- حضانت فرزند

4- حق ملاقات با طفل پس از طلاق

5- استرداد جهيزيه زوجه

6- تقسيم اموال زوجين

7- هر گونه قرارداد مالي ديگري كه در قرارداد مشخص شده باشد.

براي اطلاع از حقوق خود در طلاق توافقي با بهترين وكيل طلاق توافقي در تهران تماس بگيريد و هر سوالي داريد بپرسيد.
ميزان و نحوه پرداخت مهريه در طلاق توافقي
مهريه يكي از مهمترين حقوق مالي زوجه پس از عقد است و در صورت بلامحل بودن مهريه زن مي تواند هر زمان كه بخواهد مهريه خود را از شوهر مطالبه كند. همچنين زوجه مي تواند تمام يا قسمتي از مهريه خود را طبق توافق با شوهر بدهد.
طلاق يك طرفه
طلاق يك طرفه طلاقي است كه در آن فقط يكي از زوجين تصميم به طلاق گرفته و دادخواست طلاق يك طرفه را به دادگاه خانواده تقديم مي كند. طلاق يك طرفه ممكن است از طرف مرد يا زن درخواست شود.

در واقع در طلاق يك طرفه به دو دسته تقسيم مي شود:

1- طلاق از مرد

طبق ماده 1133 قانون مدني، مرد حق طلاق دارد و هر زمان كه بخواهد مي تواند با تقديم دادخواست طلاق و پرداخت حقوق مالي زن خود را طلاق دهد. مهريه، نفقه، اجرت عرفي ايام عقد، تنصيف دارايي زوج، استرداد جهيزيه از حقوق مالي زن است كه مرد بايد در زمان طلاق براي صدور حكم طلاق بپردازد. عدم امكان سازش) بنا به درخواست وي.

2- طلاق توسط زن

زن حق طلاق ندارد و بايد دلايل مساعد براي تقديم دادخواست طلاق به دادگاه ارائه كند. عسر و حرج و دوازده شرط عقد از مهمترين دلايل طلاق از زن است.

در مورد طلاق از طرف زن به دليل عسر و حرج و شروط دوازده گانه عقد، زن بايد دلايل خود را در دادگاه ثابت كند تا به درخواست او از طرف دادگاه حكم طلاق صادر شود.
پرداخت نفقه در طلاق توافقي
نفقه يكي ديگر از حقوق مالي زوجه است كه از زمان عقد به عهده شوهر است و مرد مكلف به پرداخت نفقه زن است. مرد بايد مسكن و اثاثيه مناسب براي زندگي مشترك تهيه كند و مخارج زندگي زن را بپردازد.

پرداخت نفقه زوجه به قدري اهميت دارد كه قانونگذار عدم پرداخت نفقه و ترك نفقه را جرم مي داند و در صورت شكايت زوجه به دليل ترك نفقه علاوه بر پرداخت نفقه معوقه، پرداخت نفقه زوجه را جرم مي داند. او نيز به حبس محكوم خواهد شد. همچنين ترك نفقه يكي از دلايل موجه طلاق زوجه است و در صورت ترك نفقه زوجه مي تواند به دادگاه خانواده مراجعه و تقاضاي طلاق نمايد.

زوجين در طلاق توافقي بايد در مورد نفقه معوقه زوج يا نفقه زوج در مدت طلاق توافق كنند.
حضانت فرزند در طلاق توافقي
همانطور كه گفته شد در طلاق توافقي زن و مرد بايد بدون دخالت دادگاه در مورد طلاق به توافق برسند، از جمله مسائل طلاق كه زوجين بايد تصميم بگيرند و توافق كنند، حضانت طفل در طلاق. توافقي است. .

در صورتي كه زوجين داراي فرزند مشترك باشند، بايد توافق كنند كه نفقه و حضانت فرزند پس از طلاق بر عهده چه كسي خواهد بود. زن و شوهر بايد پس از طلاق در مورد حضانت فرزند به توافق برسند.

پس از اينكه زوجين بر سر حضانت فرزند پس از طلاق توافق كردند و موافقت خود را به دادگاه اعلام كردند، بايد بر اساس آنچه پس از طلاق توافق كرده اند عمل كنند و نمي توانند كاري خلاف توافق انجام دهند.

در صورتي كه يكي از والدين در مورد حضانت طفل بر خلاف توافق نامه عمل كند، پدر و مادر ديگر مي توانند به دادگاه خانواده مراجعه كرده و او را ملزم به اجراي توافق در مورد حضانت طفل كنند.
حق ملاقات با طفل پس از طلاق توافقي
پس از طلاق، حضانت فرزند به عهده يكي از والدين است و حق ملاقات فرزند متعلق به طرف مقابل است كه با توجه به سن فرزند و رابطه با هر يك از والدين، زمان ملاقات با كودك از ساعت 24 تا 72 در پايان هفته تعيين مي شود. و در طلاق توافقي زمان و مكان ملاقات با طفل توسط والدين تعيين مي شود. همچنين زوجين پس از طلاق حتي پس از ثبت طلاق نيز مي توانند توافقات خود را در خصوص زمان و مكان ملاقات با فرزند تغيير دهند، اما پس از اعلام تغييرات در خصوص ملاقات با فرزند بايد مطابق آن اقدام كنند.





:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: